Kerstins naturbilder

För livskraft genom linsen

Softat

Jag har senaste tiden provat med att hålla tunna, genombrutna tygstycken framför kameran för att få en softad bild. Ibland blev det bra, ibland inte – det är i alla fall roligt att testa.

Berberis heter denna buske som har så granna bär – men sylvassa taggar. Man kan ana att hösten är i antågande, även om vi fortfarande har sommarvärme.

3 Responses to “Softat”

  1. Erik Koffmar

    Fint resultat!
    Denna teknik användes förr på den analoga tiden men jag har inte testat detta med digital kameran. Då jag inte kan dubbelexponera och få fram en softad känsla kanske detta är ett alternativ. Jag måste pröva… tack för denna idé och inspiration.

    /Erik

    Svara
    • Kerstin Östbring

      Tack Erik! Jag tycker absolut att du ska prova, det är riktigt roligt. Jag kan dubbelexponera, men jag glömmer oftast bort det och har sällan stativ med mig, det är ju nödvändigt i så fall.
      /Kerstin

      Svara
  2. Erika

    Har också testat detta på sistone, närmare bestämt att trä en nylonstrumpa över objektivet när jag fotograferar. Tycker oftast om resultatet.

    Svara

Kommentera

